Van Geloven

Tips om te starten met online bestellen & bezorging

Online bestellen en bezorging, hoe begin ik er aan?


Ben je aan het overwegen om ook voor jouw cafetaria, broodjeszaak of horecazaak online bestellen mogelijk te maken? Of wil je ook met thuisbezorging starten gezien de huidige omstandigheden, maar weet je niet hoe je eraan moet beginnen?

Wij zetten hier een aantal tips voor jou op een rijtje:

Stel een plan van aanpak op, bereken je investering en stel doelen op. Evalueer regelmatig en indien nodig, stuur je je plan bij.

Om een plan van aanpak te bepalen, moet je eerst beslissen of je alleen online bestellen (afhalen) en/of ook aan bezorging wilt doen. De mogelijkheden zijn tegenwoordig namelijk talrijk. Om jouw friet, snacks, broodjes of gerechten bij je klant te krijgen, zijn er op het gebied van bestellen en bezorgen verschillende opties:

  1. Online bestellen via een bestaand platform zoals bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl of Deliveroo;
  2. Online bestellen via een bestelsite die je op maat laat bouwen door een web developer;
  3. Zelf jouw gerechten bezorgen;
  4. Uitbesteden aan een partij die jouw gerechten bezorgt.

Heb je jouw platform/ oplossing gekozen? Perfect! Dan kan je aan de slag gaan. Houd nog rekening met de volgende belangrijke zaken:

Bepaal je bezorggebied

  • Ga je aan bezorging doen, dan is de borging van de kwaliteit van jouw gerechten essentieel. Over het algemeen zorgt een langere reistijd voor een vermindering van de kwaliteit van gerechten. Gelukkig bestaan er tegenwoordig verschillende oplossingen om de kwaliteit van je product te langer te borgen. Echter je bezorggebied is sterk afhankelijk van jouw assortiment: het ene gerecht leent zich beter voor bezorging dan het andere.
  • Ten eerste is het van belang om te weten hoe lang de kwaliteit van jouw product op het gewenste niveau blijft. Bepaal het gewenste niveau en ga dit testen.
  • Start vervolgens met een klein bezorggebied, bijvoorbeeld op 5 minuten reisafstand van jouw locatie en leer van deze ervaring.
  • Hoeveel bezorgbestellingen kan je per uur verwerken? Dit is dus bovenop de bestellingen die afgehaald of gegeten worden in jouw zaak.
  • Luister goed naar je klanten! Dit doe je door middel van het monitoren van je online recensies, of stop een kaartje in de tas en vraag de klant om feedback direct met je te delen.

Kies het juiste vervoersmiddel

  • Kies het aantal vervoersmiddelen. Dit is net zoals de keuze van je vervoersmiddel afhankelijk van je bezorggebied. Maak een inschatting van het aantal bezorgmaaltijden per uur op je piekmoment en deel dit door de maximale bezorgtijd: dit is het aantal vervoersmiddelen dat je maximaal nodig hebt.
  • Kies of je gaat kopen of leasen. Met een leasecontract kiesje voor volledige ontzorging omdat het onderhoud en eventueel vervangend vervoer voor je wordt geregeld. Daarnaast zorgt lease voor meer flexibiliteit. 
  • Sluit een verzekering af voor je voertuigen en personeel, om problemen te voorkomen.

Bepaal je assortiment

  • Bij het kiezen voor bezorging kies je ook voor een kans om je op een bepaalde manier te profileren bij een nieuwe doelgroep. Je bezorgassortiment hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn als je bestaande menukaart. Je bezorgassortiment bepaal je aan de hand van:
  • Je producten: met welke producten kun jij je onderscheiden en blijven kwalitatief goed bij bezorging
  • Je concurrentie: wat bieden andere bezorgers aan en wat mist de consument wellicht in jouw bezorggebied
  • Je capaciteit: producten die veel van je keukencapaciteit vragen kun je wellicht niet aanbieden in bezorging om zo je piek momenten op te kunnen vangen.

Disposables

Om te zorgen dat je warme gerechten warm blijven en je koude gerechten koud zullen deze apart verpakt moeten worden. Als je naast warme gerechten ook koude dranken bezorgt kun je deze in een koeltas verpakken, apart van de warme gerechten. Behalve dat de verpakking functioneel moet zijn, bepaald de verpakking ook jouw uitstraling. Verras jouw gast met een mooi servet of kwalitatief hoogwaardig bestek!

Maak het bekend

Laat weten aan jouw klanten dat je aan online bestellen en/ of bezorging doet, of ermee gaat starten. Gebruik hiervoor jouw Facebookpagina, je website, lokale krant of publiciteit. Maak het ook duidelijk kenbaar in je zaak om zo mond-tot-mond reclame te faciliteren.

Met deze tips kom je al een heel eind! Wij wensen je namens Van Geloven heel veel succes. Neem contact op met jouw contactpersoon bij Van Geloven bij vragen of opmerkingen.

Van Geloven

Online bestellen en bezorging, hoe begin ik er aan?


Ben je aan het overwegen om ook voor jouw cafetaria, broodjeszaak of horecazaak online bestellen mogelijk te maken? Of wil je ook met thuisbezorging starten gezien de huidige omstandigheden, maar weet je niet hoe je eraan moet beginnen?

Van Geloven

Het coronavirus beheerst ons dagelijkse leven. En het vraagt van iedereen in de wereld flexibiliteit en vertrouwen op allerlei gebieden. Bij Van Geloven passen wij vanaf het begin de richtlijnen van het RIVM toe op onze werkvloer. Zo zorgen wij voor onze medewerkers, ons aanbod en onze klanten en leveranciers.

Producten

Kroon op samenwerking met De Vegetarische Slager

 

 

 

 

Van Geloven

Waarschuwing: Mora Kipburgers bevat allergeen melk-eiwit

 

Producten

De Vegetarische Kipkorn van Mora is geselecteerd voor de Vegan Awards 2019, binnen de categorie ‘’beste vegan product’’.